Kontajnery s odpadom znamenajú pre nich biznis

ČÍTANIE NA LETO: Kto sa rozhodne „špiniť si ruky“ s odpadom, musí vedieť ako na to, aby bol z toho biznis. Spoločnosť Sensoneo aj s pomocou Slovak Business Agency úspešne prezentuje svetu svoj nápad.

Unikátne, inteligentné riešenie v zbere odpadu z dielne spoločnosti Sensoneo šetrí peniaze i životné prostredie. Záujemcovia oň pribúdajú nielen na Slovensku, ale na viacerých kontinentoch. Pohľad do kontajnera s odpadom nie je pre bežného človeka vyhľadávaný zážitok. Pár ľudí však inšpiroval k nápadom, ktoré odštartovali ich inovatívne podnikanie. Hoci pôvodne sa odpadmi vôbec nezaoberali…

Andrea Basilová pôsobila v oblasti marketingu, reklamy a PR a jej manžel Martin, IT špecialista, sa vo svojej firme venoval veľkým komplexným projektom. Okrem nej vlastnili v Trenčíne piváreň. Náhoda chcela, že keď v nej pred piatimi rokmi sedeli s priateľmi, jeden z nich, pôsobiaci v odpadovom hospodárstve, spomenul, že stúpa dopyt po polopodzemných kontajneroch.

Začali s nimi aj v Nitre a zistili, že sa tým úplne zmenil spôsob zvozu odpadu. Prišli na to, že zberové autá vyberajú kontajnery zbytočne skoro, lebo sú poloprázdne. Potrebovali teda vedieť, aký je stav naplnenosti kontajnerov, či ich vôbec treba vyviezť. Keďže nitrianske komunálne služby boli aj vtedy progresívne, hľadali po celej Európe niekoho, kto by im potrebné riešenie dokázal zabezpečiť.

„Považovali sme to za hodenú rukavicu. V rodine sme mali šikovného odborníka na hardvér, ktorého sme do problému zasvätili, a relatívne rýchlo sme dokázali vytvoriť prvý prototyp senzora. Bol veľký ako škatuľa od topánok, ale dokázal merať. Potom sme ho už len vylepšovali, aby mal širokospektrálne využitie,“ spomína Andrea Basilová. Keďže Nitra riešenie naozaj veľmi potrebovala, rýchlo poskytovala vývojárom spätnú väzbu. Tá im pomohla za niekoľko týždňov senzor radikálne zmenšiť a doplniť o ďalšie funkcie, ktoré vysielali dáta o tom, v akom štádiu naplnenosti kontajner je. 

Sensoneo_infographics.jpg

Všetky články a vydania časopisu InBiznis nájdete na stránke http://inbiznis.sk/

Obrovská príležitosť

Neostalo len pri tom. Začali budovať softvér na analýzu, optimalizáciu zvozových trás a ďalšie funkcie. „Nitrianske komunálne služby vylepšenia vyše roka skúšali a zistili, že im naše riešenie ušetrí až 30 percent nákladov,“ hovorí spoluzakladateľka firmy.

Vzápätí sa chýr začal šíriť medzi komunálnymi službami, samosprávami alebo zvozovými firmami. Pribudla spolupráca s ďalšími mestami, ktoré sú vnímané ako inovatívne – Hlohovec, Prievidza – a spustili prvé pilotné projekty aj s nimi. Niekedy v tom čase (2016) sa Sensoneo prihlásilo na slovenskú súťaž Startup Awards. Vybrali ho do semifinále, to však nebol hlavný benefit.

„Zažili sme intenzívny pobyt s prípadnými investormi a mentormi, skúsenými biznismenmi, ktorí nám položili správne otázky. Nám to veľmi otvorilo oči, uvideli sme, aký veľký je trh na tieto riešenia, zorientovali sme sa v konkurencii, v typoch potenciálnych zákazníkov, a zistili sme, že je to obrovská príležitosť, ktorú by bolo škoda nevyužiť,“ opisuje Andrea Basilová.

Orientovali sa na lokálnych slovenských a českých investorov, aby im lepšie rozumeli, aby okrem financií získali aj potrebné know how, napríklad v logistike. Čiastočne od venture fondov, sčasti od súkromných investorov získali začiatkom roku 2017 spolu milión eur. Tieto peniaze Sensoneu pomohli začať komunikovať globálnejšie. „Svet je veľký a trh odpadového manažmentu má síce fantastické perspektívy, ale zatiaľ je úplne v plienkach,“ konštatuje.

Unikátne senzory

Riešenie od Sensonea maximalizuje efektivitu zvozu odpadu, ktorý predstavuje veľmi drahú službu. Ďalší prínos je internet vecí, lebo senzory posielajú dáta všetkými prenosovými sieťami, aké existujú. Táto výhoda firme výrazne pomohla, stala sa atraktívna pre operátorov.

Senzory sú vyrobené v súlade s požiadavkami na ekodizajn, za ktorý aj získali ocenenie. Odskrutkovaním sa otvoria, vymení sa batéria a slúžia ďalej. Batéria by mala vydržať až sedem rokov, pretože senzor sa „zobudí“ a vysiela len vtedy, keď meria a posiela dáta, čo sú milisekundy. Na trhu sa teraz rojí mnoho riešení, ale drvivá väčšina neponúka vlastné senzory. „Naša výhoda je, že ich vyrábame, rozumieme im a vieme ich prispôsobiť zákazníkovi. Odpadový trh je natoľko široký, že nemožno ponúknuť jedno riešenie pre všetkých,“ hovorí Andrea Basilová.

Napríklad bulharská Sofia meria malé odpadové koše, lebo chce zvyšovať kvalitu života v meste a jeho prívetivosť aj pre turistov a požaduje informácie o ich stave každých päť minút. Senzory dokážu merať naplnenosť, teplotu, majú požiarny alarm, výsyp, upozorňujú na upchatie šácht pri špeciálnych kontajneroch – dajú sa nasadiť na všetky druhy a veľkosti.

Efektívny softvér

Zákazníkov nateraz lákajú najmä senzory. Tie sú však len spoľahlivý základ, dôležité sú robustné softvérové riešenia. „Dáta sú fajn, ale my ich vieme aj využiť. Máme softvér na optimalizáciu zvozových trás, predikciu vývoja naplnenosti kontajnerov podľa všetkých lokálnych špecifík… Voláme to krištáľová guľa, to nemá nikto z konkurencie,“ konštatuje spokojne.

Zberové vozidlo a jeho prevádzka sú veľmi drahé, preto ho treba využívať maximálne efektívne. Riešenie od spoločnosti Sensoneo mu určí trasu podľa naplnenosti kontajnerov, aktuálnej i očakávanej. Softvér obsahuje aj analytiku, ktorá mestu pomáha zhodnotiť stav infraštruktúry kontajnerov, ich rozmiestnenia i to, v ktorej časti mesta recyklujú obyvatelia horšie či lepšie.

Každé mesto má zber a triedenie zorganizované inak, špecifík je veľa, v Sensoneu však vedia ušiť riešenie na mieru. Na Slovensku sú v odpadovom hospodárstve dôležité tri subjekty – zvozová firma, organizácia zodpovednosti výrobcov a mesto. Všetky musia systému rozumieť, chcieť ho a podieľať sa na jeho financovaní.

OZV získa prehľad o tom, koľko akého odpadu a kde sa tvorí, mesto si kontroluje „zvozovku“ a vie, koľko zvozov týždenne treba, a zvozovka zefektívňuje samu seba, keďže ide o drahú službu a ľudia sa o prácu v nej nebijú. Keď systém nasadili v jednom slovenskom meste na sklo, zistili, že pracovník, ktorý mal na starosti sklo, má desať voľných dní a dá sa využiť aj inde.

Všetky články a vydania časopisu InBiznis nájdete na stránke http://inbiznis.sk/

Sensoneo_PCB_1.jpg

Chytré riešenia

Suma sumárum, systém umožní maximálne efektívne využívať zdroje a šetrí životné prostredie obrovským množstvom neodjazdených kilometrov zvozových áut. Budúcnosť Sensonea vidí Andrea Basilová v ďalšom vývoji a zdokonaľovaní riešení vrátane rozvoja prenosových sietí. V oblasti hardvéru nemajú konkurenciu, vedia to podľa reakcií.

Orientovať sa chcú najmä na optimalizáciu trás, maximálne využívanie všetkých zdrojov – technologických i ľudských. Chcú tiež vyvíjať softvér, ktorý využíva umelú inteligenciu, ale aj malé riešenia pre mestá, ktoré potrebujú len informáciu, či bol kontajner vysypaný. Rovnako riešenie proti neplatičom – zvozové auto dostane upozornenie, kde nemá vôbec zastaviť, lebo je tam neplatič. Ak dotyčnému nebudú vyvážať odpad, veľmi rýchlo si uvedomí, že má problém.

„Je to veľmi zaujímavá téma, veľmi nás to baví, rovnako ľudí, ktorých máme vo firme. Teší nás, že sa nám hlásia ľudia, ktorí u nás chcú pracovať, lebo by ich to napĺňalo,“ hovorí Andrea Basilová. Zatiaľ patria medzi malé firmy, tím má len 24 členov, čoho pozitívom je však vyššia pružnosť.

Ponuky sa množia

Sensoneo doposiaľ nerobilo žiadnu reklamnú kampaň, svet však už o ňom vie. „Pre nás je kľúčové dostať sa do kontaktu s lokálnymi partnermi, ktorí majú potrebné znalosti, skúsenosti i autoritu v miestnom prostredí a sú tak potenciálne oprávnení predávať naše riešenia. Deje sa to práve na konferenciách, na ktorých sme sa mohli zúčastniť aj vďaka pomoci Slovak Business Agency. Naposledy to bolo Smart City Expo v Barcelone,“ pripomína šéfka komunikácie s tým, že nápomocné sú im aj podujatia na vylepšenie obchodných stratégií, ktoré SBA organizuje.

„Nedávno sme prezentovali náš nový senzor v San Franciscu na mieste, kde Steve Jobs ohlasoval svoj Iphone,“ dodáva. Pre Sensoneo je dôležitá aj účasť na súťažiach i komunikácia prostredníctvom siete LinkedIn. Napriek tomu, že stále fungujú prevažne reaktívne, chápu potrebu marketingu, ktorú mnohé startupy podceňujú. Sensoneo sa tak stáva stále známejším a množia sa aj ponuky investorov, či dokonca záujemcovia o kúpu firmy. Nateraz ich odmietajú, lebo chcú mať prirodzenú kontrolu nad rozvojom firmy.

„Chceme v budúcnosti veľmi narásť, ale nepríde nám v súčasnosti prirodzené natlačiť do firmy dvadsať miliónov a strieľať, lebo trh aj tak ešte nie je pripravený. Musí prejsť čas potrebný na to, aby si trh uvedomil, že toto je hotová vec a cesta späť už nie je. O pár rokov sa už budeme iba čudovať, že niekto zvážal odpad len tak,“ uzatvára spoluzakladateľka spoločnosti Sensoneo Andrea Basilová.

(jr), Foto: Sensoneo

Máte aj vy záujem zúčastniť sa Medzinárodných odborných podujatí? Sledujte stránku www.npc.sk, sekciu služby

Citizen_app.jpg