Počas pandémie mnohí majitelia kamenných obchodov vytvorili e-shopy a gastro prevádzky pridali donášku svojich produktov. Líšia sa povinnosti predávajúcich v online priestore?
Online predaj podlieha iným zákonom a od toho sa odvíjajú aj iné pravidlá a povinnosti pri predaji. V kamennej predajni si kupujúci vie fyzicky uchopiť a prezrieť tovar. V online priestore to možné nie je, preto má kupujúci právo odstúpiť od zmluvy do 14 dní od doručenia tovaru. Ak tovar nesplnil očakávania, môže ho v danej lehote vrátiť a od zmluvy odstúpiť. V praxi sú tieto, ale aj ďalšie špecifiká online predaja, častokrát zneužívané. Napríklad, keď spotrebiteľ používa tovar 13 dní, potom ho vráti a žiada vrátenie celej kúpnej ceny aj s poštovným. Pri obchodovaní v online prostredí máme teda pravidlá a podmienky predaja zásadne rozdielne ako pri predaji v kamenných obchodoch.
Prečo odporúčate podnikateľom rozdeliť obchodné podmienky pre podnikateľov a spotrebiteľov ?
Už viackrát som sa v praxi stretol s prípadmi, keď musel prevádzkovateľ e-shopu umožniť dať kupujúcim živnostníkom rovnaké podmienky ako kupujúcim spotrebiteľom. Ak teda nie sú VOP rozdelené a potvrdí sa objednávka, na všetkých kupujúcich sa vzťahujú rovnaké podmienky. To znamená, že predávajúci sa k živnostníkovi správa rovnako ako k spotrebiteľovi a nevie si už zmluvné podmienky nastaviť flexibilnejšie. Predávajúci potom musí umožniť živnostníkovi odstúpiť od zmluvy v lehote 14 dní bez udania dôvodu a vybaviť reklamáciu ihneď (najneskôr do 30 dní). Rozdelené obchodné podmienky aj s návodom nájdete na stránke zodpovednýpodnikatel.sk
Rozhodli ste sa podať podnikateľom pomocnú ruku a vytvorili ste stránku, kde sú dostupné vzory základných právnych dokumentov pre e-shopárov. Aké vzory tu podnikatelia nájdu?
Podnikatelia ocenia najmä praktické návody ako použiť a upraviť jednotlivé vzory. Nájdu tu vzor reklamačného poriadku, obchodných podmienok, GDPR súhlasy, vzory tykajúce sa zamestnávania ale aj štátnych kontrol.
Internet je plný rôznych vzorov, častokrát sú však neaktuálne a pre konkrétne podmienky nepoužiteľné. Portál zodpovednypodnikatel.sk však neustále aktualizujeme a dozeráme na správnosť vzorov a k nim prislúchajúcich návodov. Zaviazali sme sa, že táto funkcia ostane pre podnikateľov aj naďalej bezplatná, hovorí JUDr. Jozef Lukajka, PhD.
Na rôznych weboch a e-shopoch naprieč slovenským internetom sa často stretávame aj s nedostatočným spracovaním informačnej povinnosti. Pri kontaktných formulároch nie sú prelinkované Zásady spracúvania osobných údajov. Podnikatelia často nevedia, že v takomto prípade nie je potrebný Checkbox. Ako by to malo správne vyzerať?
Právne predpisy nám v súvislosti s informačnou povinnosťou a získaním súhlasu hovoria o preukázateľnej forme. Aj checkboxom vie podnikateľ preukázať získanie súhlasu alebo preukázanie splnenia informačnej povinnosti, je však potrebné dávať pozor na rôzne špecifiká. Napríklad:
Príklad č. 1 – Objednávkový formulár v e-shope
K uzatvoreniu zmluvy na diaľku nemôžete žiadať súhlas k spracúvaniu osobných údajov. Právnym základom je uzatvorenie zmluvy, t.j. ak by zákazník neposkytol meno, priezvisko, adresu a pod., tak by nebolo možné doručiť tovar. Žiadanie súhlasu je v rozpore so zákonom. Tu je nevyhnutné splniť informačnú povinnosť t.j. hypertextový odkaz na pravidlá ochrany súkromia – týmto sa preukáže oboznámenie.
Príklad č. 2 – Objednávkový formulár v e-shope
Text „Súhlasím s obchodnými podmienkami a so Zásadami o ochrane osobných údajov“ nie je správny.Správne má byť „Súhlasím s obchodnými podmienkami a oboznámil som sa so Zásadami o ochrane osobných údajov“ z dôvodu ako som uvádzal v príklade č. 1. Zásady o ochrane osobných údajov budú plniť informačnú povinnosť.
Príklad č. 3 – Kontaktný formulár
Nie je nevyhnutné uvádzať konkrétne právne predpisy, avšak je potrebné hypertextovo odkázať na splnenie informačnej povinnosti.
Odporúčam skôr: „Zaškrtnutím tohto políčka súhlasím so spracúvaním osobných údajov podľa týchto podmienok“ (to, či to nazvete podmienky, pravidlá, zásady a pod. je v zásade jedno, dôležité je, aby v dokumente boli všetky zákonné informácie na splnenie informačnej povinnosti).
Príklad č. 4 – Kontaktný formulár
Rovnako ako v príklade č. 3 odporúčam odkázať hypertextovým odkazom na dokument, ktorý obsahuje splnenie informačnej povinnosti, keďže aj k získanému súhlasu potrebujete splniť informačnú povinnosť tzv. informovaný súhlas.
Odporúčam skôr: „súhlasím so zasielaním občasných noviniek podľa týchto podmienok“.
Príklad č. 5 – Prihlásenie k odberu newslettru
Vhodná forma - zrozumiteľná, jasná a zákonná. Obsahuje súhlas a aj hypertextový odkaz na dokument, ktorým splníte informačnú povinnosť.