Narodila sa s hendikepom (bez jednej ruky), no na svet hľadí pozitívne. Otec ju od detstva viedol k športu. Pod jeho vedením sa začala naplno venovať atletike. Vo svojej kategórii zdravotného znevýhodnenia to ešte pod dievčenským menom Gajarská dotiahla až k titulu majsterky sveta v skoku do diaľky, dva razy sa prebojovala aj na paralympijské hry (Sydney 2000 – 6. miesto, Londýn 2012 – 5. miesto). Dnes má vlastnú firmu a verí, že tá v roku 2021 prekročí hranicu stotisíc predaných topánok za rok.
„V Národnom podnikateľskom centre sme využili individuálne poradenstvo. Mali sme výbornú konzultantku, ktorá individuálne rozvíjala zručnosti našich zamestnancov. Zameriavali sme sa predovšetkým na zavádzanie procesov vo firme,“ hovorí Lenka Cenigová, zakladateľka spoločnosti Be Lenka.
Zo športovkyne podnikateľka
Podnikať začala, keď sa po druhý raz stala matkou. Pôvodne to nemala v pláne, ale počas materstva si zamilovala nosenie detí v nosičoch. Keď na trhu nevedela nájsť nosič, ktorý by jej vyhovoval, vymyslela si vlastný. Vyrobila ho zo šatky, čím spojila dva jedinečné aspekty – pohodlnosť a nenahraditeľnosť šatky s praktickosťou nosiča. Keď sa svojím dielom pochválila na sociálnej sieti, písali jej mamičky správy, že aj ony by chceli taký nosič. Tak sa to celé začalo.
Na podnikateľské začiatky má pekné spomienky. S manželom skoro každý deň balili desiatky nosičov. Popri deťoch im to trvalo niekoľko hodín.
S nosičmi chodila aj do rozličných podporných skupín nosenia a na nosičské festivaly, na čo dnes rovnako rada spomína. Spokojné mamičky boli rady, že sa môžu osobne porozprávať, a tešili sa zo skvelého nosiča.
Dnes šije nosiče profesionálny tím krajčírok v jej rodnej Žiline. Produkcia však nestačí, a tak spolupracujú aj s ďalšou krajčírskou dielňou.
Úspech aj vo svete
Lenku detstvo a športová kariéra ovplyvnili aj pri vývoji ďalšieho produktu. Už ako malé dieťa najradšej chodila bosá a užívala si slobodu s tým spojenú. Pri športe v klasickej obuvi často trpela. Rozhodla sa preto nosiť barefoot obuv – topánky, ktoré imitujú chodenie naboso. Neskôr sa z toho stala jasná voľba aj pre jej deti.
Barefoot obuv, ktorá by jej maximálne vyhovovala, však nenašla. Aj preto so spoločníkom Jurajom začala vyrábať zdravé topánky sama. Výrobu a predaj spustili v roku 2017. Ich produkty si našli klientelu už vo viac ako päťdesiatich krajinách sveta. Veľkoobchodných partnerov má firma dnes približne štyristo, a to vo väčšine európskych krajín. Hoci ide o vyhľadávaný a vysoko hodnotený produkt aj na medzinárodných trhoch, firmu stále riadia zo Žiliny. Zamestnanci sú najmä zo Slovenska, no aj zo zahraničia.
Atraktívny produkt v kombinácii s úspešným marketingom boli kľúčovými krokmi k zahraničnej expanzii. Vďaka tamojšiemu marketingovému tímu a dôrazu na kvalitné fotky, vlastnosti a výhody produktu poznajú dnes značku ľudia na celom svete. Prostredníctvom viacjazyčného e-shopu dokáže marketing osloviť zákazníkov v angličtine, nemčine, slovenčine, češtine, vo francúzštine a v poľštine. Ako dôležité sa ukázalo aj rozšírenie tímu o native speakerov z krajín, do ktorých expandujú, ako sú Nemecko, Francúzsko a Poľsko. Vďaka nim komunikujú so zákazníkmi pohodlne v rodnom jazyku.
Lenkina ingrediencia úspechu: „Večne pozitívny pohľad na svet. Verím v dobro a v to, že pozitívny prístup k ľuďom a problémom mi pomáhajú.“
Minimum odpadu
V podnikaní uplatňujú udržateľný prístup a v tom sa snažia stále napredovať a zlepšovať. Napríklad ústrižky látky, ktoré vznikajú pri šití nosičov, posielajú zadarmo do chránenej dielne na ďalšie spracovanie. Eliminujú tým už aj tak minimálny odpad.
V spoločnosti sa zamerali aj na postupnú zmenu obalových materiálov na ekologické a recyklované. Snažia sa, aby ich výrobky zanechali čo najmenšiu ekologickú stopu.
Bez inovácií to nejde
Firma sa ustavične snaží posúvať vpred a produkty inovovať. Keďže všetkým záleží na používaní lepších a ekologickejších materiálov, rozhodli sa vyvíjať vlastné vzory látok a nové typy podrážok na topánky.
Okrem ekológie sa sústreďujú aj na pohodlie zákazníkov. Investujú preto čas aj do ergonómie a technickej konštrukcie produktov. Stále hľadajú riešenia, ako vyrábať ešte pohodlnejšie produkty. „Snažíme sa sledovať aktuálne trendy a podľa toho navrhujeme naše nové modely. Okrem toho pracujeme na zlepšení logistiky a distribúcie a venujeme sa aj vývoju e-shopu,“ zdôrazňujú.
Prečo nosiť barefoot topánky
Viktória Kiripolská, foto: archív firmy