Aký rok máte za sebou?
V januári to bol rok, čo máme e-shop. Tešili sme sa, že produkty sa dostali do povedomia, predaj začal stúpať, vďaka čomu sa do práce zapájalo stále viac ľudí v chránených dielňach, pripravovali sme aj viacero osvetových podujatí na udržateľných festivaloch, či pre školy a firmy. S príchodom koronavírusu sa predaj veľmi prepadol. Problém bol aj s doručovaním zásielok, keďže služby boli v obmedzených režimoch. Keď sa opatrenia zvoľnili, začal aj predaj pomaly nabiehať, aj keď nie ako predtým. No prišla však aj druhá vlna. Problémysa začali ukazovať aj s udržaním zamestnancov v chránených dielňach, najprv kvôli zníženým objednávkam a teraz kvôli hrozbe a zvyšujúcemu sa riziku nákazy.
Čomu vás kríza naučila?
Keďže startup sme začali rozbiehať popri našich prácach, lebo návratnosť býva 3-5 rokov pri úspešných podnikoch a z niečoho sme potrebovali žiť, tak sme bývali v poslednom čase dosť vyčerpaní. Počas prvej vlny sa predaje znížili, podujatia zrušili, a tak vznikol čas podobiehať resty, oddýchnuť si len tak s knižkou v ruke. Tomáš stihol napísať aj knižku „Má pomoc Afrike zmysel?“, kde sa môžete dozvedieť niečo viac aj o tom, čo nás viedlo k podporovaniu rozvojových a sociálnych projektov a vlastne k založeniu značky sobi.eco.
Chceme veci robiť dobre a spolu to ide lepšie. Preto si veľmi vážime možnosť byť aj v týchto ťažkých časoch v Inkubátore NPC. Je to jedna z najväčších pomocí, akú sme dostali a preto ju odporúčame každému, kto chce rozbehnúť svoje vlastné podnikanie.
Momentálne ste členmi Inkubátora NPC. Ako dlho už spolupracujete s SBA?
Sme startup, ktorý svoju značku sobi.eco založil s cieľom šíriť posolstvo udržateľnej výroby, ktorá je ekologická a etická, keďže textilný priemysel je druhým najšpinavším priemyslom často spájaným s nehumánnym zaobchádzaním. Mali sme skúsenosti z komerčnej aj sociálnej sféry, no nikdy sme nerozbiehali firmu. Hneď po našom vzniku v roku 2017 sme sa začali zúčastňovať podujatí, ktoré SBA organizuje na rôzne témy ako v oblasti účtovníctva, online marketingu či inšpiratívnych príbehov firiem, ktoré sa podarilo vybudovať. Až 90 % novozaložených startupových subjektov totiž skončí svoju existenciu už v prvom roku pôsobenia. Aj pre nás bolo nesmierne náročné zorientovať sa vo všetkých oblastiach potrebných na riadenie a budovanie firmy, preto sme využili aj možnosť konzultácii, ktoré SBA v rámci projektu Národného podnikateľského centra ponúka.