• 18. júla 2023
  • Nefinančné služby

Projekt o podnikavosti, ktorý strhol celú obec

Firme Lnatura sa podaril husársky kúsok. Jej projekt „Mini škola podnikavosti“, ktorý grantom podporila aj SBA, strhol k aktivite nielen hlavných aktérov - žiakov ZŠ, ale rozhýbal celé rodiny, celú obec.

Projekt „Mini škola podnikavosti“ mala hlavný cieľ, ponúknuť učiť sa žiakom cez vlastnú skúsenosť. Zámerom bolo podnietiť žiakov ku kreativite, podporovať iniciatívnosť, motiváciu a vytrvalosť – naučiť ich dokončiť veci až do konca, uzavrieť proces od nápadu až po konkrétny produkt. Rozpoznávať príležitosť, dôverovať si, učiť sa kritickému mysleniu, učiť sa pripustiť opačný názor... To všetko v rámci kreatívnych workshopov, ktoré pre nich pripravila firma Lnatura. O úspechu projektu, ale aj dopade na žiakov, ich rodiny i celú obec sme sa zhovárali so zakladateľkou firmy LENKOU HENTZELOVOU.

Na Liptove sa venujete výrobe kozmetiky z liečivých rastlín, rôznych doplnkov z prírodných surovín a vediete workshopy pre širokú verejnosť. Čo vás priviedlo k tvorbe zážitkových workshopov pre žiačky a žiakov základných škôl?

Naša lokalita – Liptov - si toto prepojenie takpovediac pýtala. Bol to pre nás celkom prirodzený krok zapojiť deti do našich kreatívnych workshopov. Vzhľadom na predchádzajúce spolupráce so základnou školou v obci Kvačany sme tam už dlhšie vnímali veľký potenciál. Túžili sme ponúknuť žiačkam a žiakom tohto regiónu možnosť zažiť učenie inak. Spôsobom, ktorý je viac prepojený s reálnym životom, s možnosťou prenechania iniciatívy a zodpovednosti pri tvorbe na nich, a ktorý im prostredníctvom vlastnej skúsenosti poodhalí ich vlastné možnosti a zručnosti v rýchlo meniacom sa svete.

Váš projekt „Mini škola podnikavosti“ ste realizovali v spolupráci so Základnou školou v Kvačanoch. Ako sa vám podarilo nadchnúť vedenie školy a učiteľov pre spoluprácu. Ako ju vnímali popri svojich bežných povinnostiach?

Obec Kvačany leží približne 14 km od okresného mesta Liptovský Mikuláš, a tak ako iné „obecné“ školy sa potýka s odlivom žiakov do väčších miest. Pani riaditeľka je veľmi inovatívna a má snahu aktívne sa zapájať do projektov a iniciatív v okolí. Chce žiakom i učiteľom ponúknuť čo najzaujímavejšie možnosti pre vzdelávanie a rozvoj. V tom sme obe za jedno. Treba byť otvorení príležitostiam a zapájať sa do nich, využiť ich. Je to pre nás jediná cesta ako umožniť deťom z priľahlých obcí získavať nové nevšedné skúsenosti aj mimo triedy a súčasne stále navštevovať najbližšiu základnú školu bez potreby dochádzania do väčšieho mesta. Čo sa učiteľov týka, mali rôzne očakávania, ale nakoniec boli veľmi spokojní.


Pomôžte svojím projektom s rozvíjaním podnikavosti u žiakov a učiteľov. Získajte dotáciu na realizáciu svojho projektu. Aktuálna výzva už je zverejnená. 

PRIHLASUJTE SA od 13. 8. 2023 do 5. 9. 2023


XAUeOUqWAokYqD.jpg

Akým spôsobom sa dajú prostredníctvom vlastnoručnej výroby rôznych výrobkov z prírodného materiálu a ich následného odpromovania rozvíjať mäkké zručnosti detí tzv. soft skills?

V procese plánovania, vlastnoručnej výroby i promovania zámeru a výrobkov sa krásne prepájajú soft skills priamo s realitou. Bolo vidieť dynamiku, ako trieda v skupinkách pri plánovaní spolupracovala. Pri rozhodovaní prirodzene vznikali rôzne konflikty, ktoré sa následne snažili vyriešiť. V rámci procesu bola prirodzená kreativita prepojená s rozvojom jemných motorických zručností, ktoré sú u detí školského veku trochu v ústraní. Osvedčilo sa nám, že vďaka výrobnému procesu sa krásne zapojili aj deti, ktoré v prvotnom plánovaní možno neboli také iniciatívne alebo sa javili introvertnejšie. Deti samé objavovali a nachádzali v plánovacom, organizačnom či výrobnom procese svoj vlastný potenciál, ako aj rolu, ktorá im najviac viac sedela a vyhovovala, a ktorým smerom by sa v budúcnosti eventuálne aj radi vydali...

Na aké zručnosti ste sa pri realizácii projektu zamerali?

Predpokladali sme rozvoj vzájomnej tímovej spolupráce, vzájomnej komunikácie, iniciatívnosti, odolnosti, prezentačných zručností a pod.V praxi to znamenalo, že deti museli osloviť neznámych ľudí, podnikateľov, firmu či susedov. Mali za úlohu odprezentovať si svoj výrobok, zaujať, ponúknuť ho, prípadne predať. Počas projektu bolo krásne vidieť, že rozdeľovanie úloh v skupine a time manažment boli veľkým orieškom v rámci celého procesu. Rovnako ako odbúravanie strachu alebo obáv zo sebaprezentácie pre cudzími ľuďmi... Pozitívne nás prekvapilo ako sa posilnili kamarátstva ako v súkromí, tak aj na úrovni kolektívu v rámci triedy. Videli sme to ako silný faktor v každej jednej triede. Veľmi ich to zblížilo. Zistili sme, ako dôležité bolo, že sme ich vytrhli zo školského prostredia. V neznámych situáciách nevyhnutne museli inak pristupovať ku zadaniam a prekročiť hranicu komfortnej zóny. Tým, že zodpovednosť bola prenesená na deti, aktívne si rozdeľovali úlohy, plánovali načasovanie a prístup sa javil zodpovednejší. Menej sa už spoliehali na druhých, boli aktívnejší.

Považujete za dôležité prepájanie vzdelávania a samotného vyučovania so zážitkovým skúsenostným učením mimo učebňu?

Určite áno. Aj počas samotnej realizácie projektu „Mini škola podnikavosti“ bolo jasne vidieť ako žiaci zahĺbili do procesu a dokonca do toho vtiahli aj svoje okolie, rodičov a susedov. Tešili sa a užívali si, že môžu niečo hmatateľné, reálne vytvoriť. Jednoducho v tom videli jasný zmysel. Napríklad sa ako trieda museli jasne dohodnúť čo a ako budú vyrábať, pre koho budú vyrábať, či budú darovať, predávať, ak budú predávať, ako to zabalia, ako urobia etiketu, čo urobia so svojou tržbou. Či darujú výrobok dôchodcom, charite, útulku, alebo to bude konkrétna adresná pomoc občanovi, alebo si prispejú na výlet. Deviataci mali za úlohu zorganizovanie a odpromovanie celého projektu „Mini škola podnikavosti“ - zorganizovať event pre 300 osôb. Pripravili plagáty, lístky, popasovali sa s moderovaním, pripravili tombolu, koordinovali mladšie ročníky s prezentovaním svojho projektu. Založili web stránku, kde ostatné ročníky promovali svoje produkty (výroba pamlskov, výroba prírodných sviečok, výroba šumivých bômb do kúpeľa a pod.). Tiež si zvolili ako budú hodnotiť jednotlivé projekty. Vymysleli hodnotiaci systém - zamerali sa na kreativitu, spoluprácu v triede, a spoluprácu s nimi pri zadávaní úloh, hodnotili jednotlivé prezentácie. Deti si reálne museli „ohmatať“, zisťovať si informácie sami o plánovaní, logistike a pod. Celá táto skúsenosť tým najprirodzenejším spôsobom prepája ľudské zmysly, mäkké zručnosti, prípravu na skutočný život s učením v praxi.

Zapojili ste do realizácie projektu takmer celú školu. Akú ste dostávali spätnú väzbu od detí, rodičov, zamestnancov školy či iných zainteresovaných?

Zapojila sa nielen takmer celá škola, ale postupne aj množstvo rodičov, miestnych firiem... Na záverečný slávnostný Gala večer prišli podporiť žiakov aj starí rodičia či absolventi školy. Všetci, aj tí čo spočiatku pochybovali, sa na vlastné oči presvedčili, že celý proces v rámci projektu dával zmysel. Naše úsilie dostalo navyše nový rozmer v tom, že ZŠ v Kvačanoch sa dostalo uznania za kvalitné prezentovanie ako základnej školy, tak aj obce a regiónu. Kvačianska základná škola sa stala inšpiráciou pre okolité školy.


Pomôžte svojím projektom s rozvíjaním podnikavosti u žiakov a učiteľov. Získajte dotáciu na realizáciu svojho projektu. Aktuálna výzva už je zverejnená. 

PRIHLASUJTE SA od 13. 8. 2023 do 5. 9. 2023


pzHWIsyIlua2BI.jpg

Akým ďalším projektom či aktivitám sa v tomto smere venujete?

Popri našich hlavných aktivitách spolupracujeme aj s materskými školami, napr. nedávno sme organizovali podujatie, v rámci ktorého sme na našom levanduľovom políčku v Prosieku usporiadali piknik pre deti spojený s prednáškou o bylinkách. V rámci fytoterapie a aromaterapie spolupracujeme s budúcimi mamičkami v rámci  pôrodnice v Liptovskom Mikuláši. V budúcnosti by sme radi v rámci základnej školy v Kvačanoch zaradili podobné projekty na rozvoj podnikavosti a mäkkých zručností ako súčasť napr. voľnočasovej aktivity na ročnej báze.

Nápadov a plánov máme veľké množstvo a samotní žiaci z vyšších ročníkov by veľmi radi pokračovali v podobných projektoch a aktivitách, pri ktorých mali príležitosť okrem nadobudnutia nových zručností a skúseností, možnosť stretnúť sa s rôznymi odborníkmi a profesionálmi z praxe.

LNATURA

„Myšlienka venovať sa bylinkám a výrobe prírodnej kozmetiky sa zrodila pri narodení dvojičiek, keď som si sama nevedela dať rady s ekzémom po pôrode. A paradoxne mi pomohla masť s nechtíka lekárskeho. Aj moji starí rodičia sa venovali bylinkám... Pod značkou Lnatura sa venujeme výrobe kozmetiky z liečivých rastlín, prírodných produktov, workshopov zameraných na silu prírody a liečivých rastlín, a mnohým iným s prírodou spätých aktivitám.“

Lenka Hentzelová - Lnatura