V úplne prvom kroku by ste sa mali rozhodnúť, či si charakter vašej činnosti vyžaduje prevádzku alebo bude postačujúce, ak budete pracovať z domu. Hovoríme o prípade, keď je vaša práca duševnej povahy, nepotrebujete aby klienti za vami dochádzali, prípadne podnikáte prostredníctvom internetu.
Zmapujte si príležitosti. Nevyberajte si miesto, kde sa už nachádza viac konkurenčných prevádzok. Rozmyslite si to aj v prípade, že vám z prieskumu vyjde, že nemáte vo vybranom mieste šancu na úspech kvôli napríklad slabej kúpyschopnosti zákazníkov. Je to veľmi riskantné.
Výrobná a obchodná prevádzka. Výrobné prevádzky a ich priestory musia spĺňať hlavne kritériá týkajúce sa technickej vybavenosti, možností z hľadiska inžinierskych sietí, energetickú náročnosť a možnosť montáže a zabudovania potrebných technologických riešení. Naproti tomu obchodné prevádzky musia čo najviac vyhovovať potenciálnym zákazníkom a podriaďovať sa ich potrebám.
Ďalšie faktory, ktoré musíte vziať do úvahy sú:
Tiež je dôležité brať do úvahy, či sa jedná o prevádzku v centre alebo na okrajovom sídlisku, čo má určite vplyv na množstvo potenciálnych kúpyschopných zákazníkov. Do úvahy tiež pripadajú parametre ako sociálna situácia v danej oblasti a veková štruktúra obyvateľov.
Hrá dôležitú úlohu, ale nemal by to byť jediný parameter, na základe ktorého by sa mal podnikateľ rozhodovať. Je logické, že ceny prenájmov vo väčších mestách sú určite vyššie. Zároveň však znamenajú aj väčšiu kúpyschopnosť obyvateľstva a väčšiu šancu na vyššie tržby.
Naopak, podnikateľ, ktorý sa uspokojí s prevádzkou v menšom meste alebo obci s nízkym nájmom, by vôbec nemusel dosiahnuť vzhľadom ku kúpyschopnosti obyvateľstva tržby v takej výške, aby mu aspoň pokryli tento nízky nájom.
Každá prevádzka je svojím spôsobom špecifická a preto by mala spĺňať špecifické kritériá. Napríklad prevádzka svadobného salónu by mala spĺňať tieto kritériá:
Prevádzky poskytujúce služby sa vo veľkom množstve prípadov bez výkladu určite zaobídu (napríklad účtovníctvo, poistenie, opravy elektrospotrebičov, ...). Pre mnohé obchodné prevádzky je však výklad polovicou úspechu. Asi ťažko by sa bez výkladu presadili prevádzky ako textil, obuv, kvetinárstvo, zlatníctvo, hračky, a pod.
Tiež je vhodné preštudovať si podrobne návrh budúcej nájomnej zmluvy, posúdiť jej viazanosť, dĺžku výpovednej lehoty alebo tiež výšku vstupnej kaucie, ktorú nájomca požaduje.